Wat Ik Leerde Over Mixen Van Huub Reijnders (Bløf, Krezip, Guus Meeuwis)

Wat Ik Leerde Over Mixen Van Huub Reijnders (Bløf, Krezip, Guus Meeuwis)

Als je het hebt over één van de meest succesvolle producers/mixers/engineers van Nederland heb je het al gauw over Huub Reijnders. Vanuit zijn studio in Haarlem werkt hij met de meest succesvolle bands en artiesten van Nederland waaronder Bløf, Krezip, Guus Meeuwis en Trijntje Oosterhuis. Toen ik daarom afgelopen zaterdag op de Muzikantendag in Amsterdam de mogelijkheid had om een productie en mix workshop van the man himself te volgen wist ik dat ik daar bij moest zijn om met eigen oren te horen wat hem nou zo succesvol maakt en welke lessen je als home studio muzikant van hem kan leren.

Radio Ready Mix

Huub had een Pro Tools sessie mee genomen van een mix die hij maakte voor de Nederlandse artiest Blanks. Als eerste hoorde we de oorspronkelijke mix die Blanks had gemaakt. Hoewel de mix hartstikke prima klonk vielen we met z’n allen van onze stoel toen we de radio ready mix van Huub hoorde. Alles klonk strakker, grootser, breder en interessanter. Hoe krijgt hij dit voor elkaar? Ik deel vandaag drie lessen met je die er voor mij uit sprongen en die je direct kunt gaan toepassen op je eigen productie en mixen.

Pro Tools Als Mengtafel

Wanneer je mixt op een analoge mengtafel met analoge hardware ben je gewend dat alles wat je daar door heen stuurt meteen al een bepaalde sound heeft. Dat komt doordat je sporen door buizen, transformatoren of andere analoge circuits gaan. Wanneer je in the box mixt mis je deze sound. Je DAW (Digital Audio Workstation) is namelijk volledig transparant. Hoewel het op zich positief is dat je bij elke opname en mix kunt starten met een leeg canvas ontbreekt de sound die wij als luisteraars gewend zijn én die een mixer zoals Huub gewend is.

Daarom begint hij elke mix met een template. Dit is een vooraf ingestelde sessie waar alle sporen, plugins en routing al zo ingesteld staat dat hij alleen maar de audio op het juiste spoor hoeft te zetten en meteen al een analoge sound krijgt. “Zo klinkt het meteen als een plaat”, aldus Huub. Dit komt namelijk doordat hij plugins gebruikt die nagemaakt zijn van analoge hardware. Het klinkt dus alsof de mix door een analoge mengtafel of hardware gaat zonder dat hij nog maar één EQ of compressor heeft ingesteld. Alleen al doordat de mix door deze plugins heen gaat creëert het al een sound.

Jij kunt dit zelf ook doen door bijvoorbeeld de SSL Channel van Waves op elk kanaal te gebruiken (op aanraden van Huub). Je hoeft de plugin dan nog niet eens in te stellen, alleen je signaal er door heen laten gaan geeft al een bekende analoge sound. Zelf maak ik veel gebruik van de plugins van Slate Digital. Hun Virtual Console Collection klinkt exact als een SSL of Neve mengtafel. Als je dit soort plugins gebruikt zul je merken dat je minder hoeft te doen om goede resultaten te krijgen. Je hebt namelijk sneller de sound te pakken die je in je hoofd hebt!

De 7 Seconden Regel

Huub is een specialist op het gebied van radio hits. Hij weet precies wat er nodig is om de luisteraar betrokken te houden bij een liedje. In deze snelle maatschappij krijgen we zoveel prikkels binnen dat muziek op de radio genoeg interessants te bieden moet hebben om een hit te kunnen worden. Daarom kun je de ‘7 seconden regel’ gebruiken, legt hij uit. Het idee hier achter is dat er elke 7 seconden iets nieuws moet gebeuren in je liedje, wil je de aandacht van de luisteraar vast blijven houden.

Je kunt dit doen door bijvoorbeeld contrast aan te brengen tussen coupletten en refreinen en in elk nieuw gedeelte van je liedje een laagje toe te voegen of juist weg te halen. “Vaart toevoegen in het refrein”, noemt Huub dat. Een andere legendarische producer die hier meester in is staat bekend als Max Martin. Zijn eindeloze lijst met hits is een schoolvoorbeeld van hoe je de aandacht van de luisteraar vast kunt houden. Luister maar eens naar het liedje ‘Teenage Dream’ van Katy Perry. Brilliant vind ik het, hoe dit liedje is opgebouwd en laag op laag stapelt.

The Rear Buss

Een techniek die hét verschil maakt voor de mixen van Huub is de zogenaamde ‘rear buss’. Deze techniek heb ik al eens eerder gezien bij mixer Andrew Scheps. Het concept hier achter is dat je parallelle compressie op je hele mix gebruikt. Normaal gesproken gebruik je een compressor rechtstreeks op een spoor. Maar bij parallelle compressie voeg je een flink gecompresde kopie van dit spoor toe aan het spoor zonder compressie. Net als dat je een galm toevoegt via een aux track. Via een bus stuur je een kopie van alle sporen (behalve de drums) naar deze ‘rear buss’. Zo behoud je dus de dynamiek van het oorspronkelijke spoor, maar voeg je de energie en diepte toe van het spoor met compressie.

Het resultaat is dat in de stukken van je mix waar niet veel gebeurd de parallelle compressie omhoog komt en de luisteraar blijft voeden met informatie. Een te gekke techniek als je het mij vraagt! Probeer het maar eens met een karaktervolle compressor zoals een 1176, als je die hebt. Of pak de standaard compressor in je DAW. Stel de attack in release in op medium en draai de threshold naar beneden tot je flink wat compressie krijgt. Blend dit met je ‘droge’ mix en je hoort meteen wat een energie het geeft.

Het Belangrijkste Is Een Proces

Wat me opviel aan de mix van Huub is dat hij ontzettend gestructureerd werkt. Zijn template is bij elke mix hetzelfde. Hij gebruikt telkens min of meer dezelfde plugins en alles is gelabeld en met kleurtjes gecodeerd, zodat hij niet hoeft te zoeken naar sporen. Dit zorgt er voor dat hij keer op keer dezelfde goede resultaten behaald. Net zo goed worden als Huub is niet direct haalbaar. Maar het leuke nieuws is dat dit gewoontes zijn die jij jezelf óók kunt aanleren. Ook al heb je thuis alleen maar een laptop en een hoofdtelefoon.

Wanneer je een proces hebt, je sessies goed organiseert en je plugins goed kent sta je elke keer al met 1-0 voor. Dan maakt het niet uit wat voor plugins je gebruikt of wat voor apparatuur je hebt. Als je aandacht besteed aan simpele dingen zoals het labelen van je tracks of het toevoegen van een ‘rear buss’ zul je zien dat je mixen met sprongen vooruit gaan. Wat je vooral nodig hebt is kennis en een stappenplan, niet de nieuwste plugin van merk X.

Lees meer over Huub Reijnders op zijn website.

Download mijn Home Studio Mix Stappenplan en maak betere mixen in je home studio.

Bax Music | De specialist in studio & recording
Bax Music | De specialist in studio & recording
Bax Music | De specialist in studio & recording

Abonneer je gratis op mijn YouTube kanaal

Like mijn Facebook pagina

Deel deze post

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

Begin vandaag met muziek maken in je home studio.

Download GRATIS Starters Gids
(normaal €9,-)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Copyright © 2019 Ashton Music Academy